בעלי חברות שנותנים שירות בטח יזדהו עם המשפט הבא:
הלוואי והיינו יכולים לגבות עבור השירותים שלנו לפי שעה. בפועל אנחנו לרוב נותנים מחיר פיקס, ריטיינר או מחיר לפרוייקט, ומקווים שלא נחרוג מהשעות שתיכננו, שתמחרנו.
איך מתמחרים שעת עבודה
אני מניח שכשאתם מתמחרים שעת עבודה ללקוח, או יותר נכון מתמחרים כמה תיקחו ריטיינר ללקוח או כמה תקחו עבור הפרוייקט ללקוח, אתם לוקחים בחשבון בחישוב התמחור כמה שעות עבודה תשקיעו ומכפילים במחיר השעה שאתם רוצים לקבל.
אבל האם אתם בודקים כמה שעות אתם משקיעים בפועל לעומת ההצעה שנתתם. האם יכול להיות שהשקעתם יותר או פחות שעות ממה שתכננתם?
וגם האם אתם יודעים כמה עולה לכם שעת העבודה? האם לקחתם בחשבון את העלויות הנוספות הקיימות מעבר לעלותו הישירה של העובד. כמו למשל עלות המשרד והכיסא עליו יושב העובד, עלות גיוס הלקוח, עלות הטיפול בכספים ובגביה, עלות אחזקת העסק?
שני המרכיבים ישפיעו על הריווחיות שלכם. כאן אני מתייחס רק לחלק של כמות שעות העבודה שתמחרתם בהצעה ללקוח ולא חישוב מחיר או עלות השעה.
מה קורה כשלא סופרים שעות
אם לא ננהל את כמות השעות שאנחנו מקצים לכל לקוח, לכל פרוייקט,
בהכרח נהיה במצב שעבור חלק מהלקוחות, חלק מהעסקאות, נשקיע יותר שעות ממה שתכננו, ממה שתמחרנו.
היות וקבלנו סכום פיקס והשקענו יותר שעות, יוצא מכך שקיבלנו מחיר שעה נמוך יותר, פחות ממה שתמחרנו, לעיתים ללא רווח ובמקרה הגרוע, בהפסד.
מה זה תורם לחברה?
המשמעות, שאנחנו עובדים בנוטרל, מביאים עבודה, מבצעים אותה עבור הלקוח, נותנים שירות, מתאמצים, ובסוף ההכנסה שקיבלנו לשעה (ההכנסה שקיבלנו חלקי כמות השעות שכל העובדים בחברה יחד השקיעו כדי לספק אותה) נמוכה יותר ממה שתימחרנו ולעיתים נמוכה יותר מעלות השעות שהושקעו.
וככל שהפרוייקט גדול יותר, כך נסענו במקום מרחק גדול יותר, כך הארגון השקיע שעות רבות יותר שלא תרמו לו כלום.
אפשר אחרת
אפשר להגיע למצב של בדיקה כל הזמן, כל חודש, והבעיות, החריגות יצופו תוך כדי עבודה.
אפשר, אני עושה את זה עם הלקוחות שלי כבר שנים.
בשיחה טלפונית של מספר דקות, ללא עלות וללא התחייבות, אני מראה לבעלי חברות מה מחיר השעה בעסק שלהם, לרוב הם מאוד מופתעים.
פה דברתי על תמחור שעת עבודה. תמחור מוצרים מתנהג אחרת, הרחבתי פה על תמחור מוצר.