הבסיס לעסק מרוויח
כדי שעסק יצליח הוא צריך להרוויח כסף לאורך זמן, ברור לא?
וכדי שהוא ירוויח צריך שהתמחור של המוצרים או השרותים יהיה נכון, כזה שיקח בחשבון גם את העלויות הישירות וגם את העלויות העקיפות.
לאורך השנים פגשתי הרבה בעלי חברות שהתמחור שלהם, שחישובי הרייווחיות שלהם, נעשו רק על ההוצאות הישירות ולעיתים רק על חלק מההוצאות הישירות.
ברגע שהראתי להם את החישוב האמיתי, המלא, שכולל את כל ההוצאות בפועל, לא תיאורטית, הם הופתעו שישנם מוצרים שהם לא מרווחים עליהם ולעיתים על חלק אפילו מפסידים.
המרכיבים החשובים בתמחור
ולכן אחד הדברים החשובים הינו התמחור של המוצרים והשרותים לפרטיו.
תמחור שכולל את כל ההוצאות הישירות. למשל אם מייבאים מחו"ל, לא רק את מחיר המוצר אצל הספק בחו"ל בדולרים או יורו, אלא גם את עלות ההובלה האמיתית הישירה (ולא התאורטית) לפי חישוב החלק היחסי של המוצר בתוך המשלוח כשמביאים מספר פריטים באותו משלוח, וגם את עלות המרת השער.
אם בנוסף להובלה יש עלויות למשל של מכון תקנים, פריקת מכולה וכד', גם אותם צריך לקחת בחשבון.
התמחור צריך לכלול גם את ההוצאות העקיפות – עלויות שיווק, מכירה, אחסנה, ליקוט, לוגיסטיקה, שירות, אחריות, מימון, ועוד.
אם תעשו חישוב מלא ונכון, תבטיחו לעצמם עסק ריווחי וממוקד, כזה שעיקר מאמצו בשיווק ומכירת המוצרים שמרוויחים הכי הרבה ולא במוצרים או שרותים שסתם מבזבזים את הזמן והמשאבים.