מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

בניית תוכנית עסקית

מי צריך בניית תוכנית עסקית


מידת ההצלחה של כל עסק תלויה רבות בתוכנית העסקית שלו במובן הרחב של המילה.
אני מתכוון לרעיון העסקי הבסיסי של העסק, כזה שכולל את המודל העסקי הנכון שיכול לקיים עסק מרוויח לאורך שנים. מודל כזה צריך להיות מבוסס על יתרון יחסי של העסק על פני מתחריו גם אם בחלקו או בנישה צרה מתוך הענף אליו העסק שייך. יתרון שיבוא ליכולת העסק להרוויח כסף, לבניית מודל תמחורי ריווחי.

זה נכון בכל עסק, גם בעסק בהקמה, וגם בעסק קיים, בטח במציאות משתנה כמו שאנו חווים בעשורים האחרונים והשינויים רק הולכים ונהיים מהירים יותר.
עסק צריך בכל עת לבדוק את עצמו ולהתאים את עצמו ואת המודל העסקי שלו. עסק צריך שתהיה לו תוכנית עסקית שעובדת והוא צריך לבדוק אותה אחת לתקופה.
בניית תוכנית עסקית או בדיקה חוזרת של התוכנית הקיימת יכולה להוביל למשל לשינוי או הוספה של שווקים / מוצרים / שרותים, שינוי ההצעה ללקוח / האריזה, / מודל התמחור / תנאי התשלום, את שיטת המכירה / אמצעי המכירה.
 

מה חייבת בניית תוכנית עסקית לספק

בניית תוכנית עסקית טובה תהיה כזו שניתן ליישמה, תוכנית הנשענת על עובדות ולוקחת הכל בחשבון, את כל המרכיבים הנדרשים כדי להביא לקוחות, למכור להם, לספק להם את המוצר או השירות בזמן וביעילות, לנהל את כל הצד הפיננסי, ושכל המערכת הזו תרוויח כסף. 

התוכנית צריכה להיות גם רעיונית, אסטרטגית וגם אופרטיבית. התוכנית צריכה להסביר במילים את הרעיון והדרך לבצע אותו וגם היא צריכה להיות כמותית, מגובה במספרים עם יעדים ברורים ולוחות זמנים.

בסופו של דבר בניית התוכנית העסקית צריכה לכלול תקציב רב שנתי ותזרים מזומנים חודשי הנובע מתוך תקציב זה. בניית שני הכלים האלה יאפשרו לבדוק באיזה מידה מצליחים לממש את התוכנית לאורך הזמן. תזרים המזומנים יאפשר ללחזות אם נדרשים משאבים כספיים נוספים לקיום התוכנית העסקית שנבנתה.