האם אתה באמת יודע כמה אתה מרוויח על כל המוצרים שלך?
ואולי יש מוצרים שאתה בכלל מפסיד עליהם?
מרבית העסקים לא יודעים כמה בדיוק הם מרוויחים על כל מוצר והאם "מסתתרים" בין המוצרים שלהם מוצרים שהם מפסידים עליהם וגורמים להם לדמם כסף בלי לדעת.
אם היית יכול לדעת כבעל עסק, בכל רגע נתון, כמה באמת עולה לך המוצר וכמה אתה באמת מרוויח עליו, כולל כל ההנחות, המלאי המת, עלויות אחסנה ועלויות השינוע, האם זה היה עוזר לך לקבל החלטות טובות יותר?
ברור שאז היית מוביל את העסק למקומות ריווחיים יותר שיצמיחו את העסק שיגרמו לך לעובד פחות ועדיין להרוויח יותר.
איך אתה מחשב את עלות המוצר?
לאורך השנים אני נתקל שוב ושוב בבעלי עסקים שהדרך שלהם לחשב את עלות המוצר שלהם לא נכונה, או יותר נכון, לא מלאה. הם לא לוקחים למשל את עלות המשלוח שמשתנה בין פריט לפריט לפי נפחו ולא לפי המחיר שלו. והם לא לוקחים בחשבון הרבה מאוד עלויות נוספות – עלויות האחסון,השינוע בארץ, מלאי איטי, מלאי מת, דוגמאות וסחורה פגומה, החזרות, תיקונים שירות, אריזה ומשלוח, מכירות, ניהול והגביה והכספים, מימון, ועוד ועוד.
איך לתמחר מוצרים נכון
כשאני בונה מערכת לתמחור מוצרים אני דואג לקחת את כל החלקים שמרכיבים את העלות של המוצר ואת כל החלקים שמרכיבים את מחיר המכירה לכל סוגי הלקוחות כדי לקבל תמונה מלאה של הרווח לכל מוצר ומוצר.
אנחנו מגלים פעם אחר פעם שיש מוצרים שמרוויחים עליהם הרבה יותר גבוהה ממה שבעל העסק חשב ושיש מוצרים שמרווחים עליהם הרבה פחות, לעיתים אף מפסידים עליהם. תמחור מוצרים שגוי מוביל לשחיקה בריווחיות של העסק, מחליש אותו ויכול אף לסכן את עצם קיומו. לעומת זה תמחור מוצרים חכם, יכול לשפר את הריווחיות בעשרות אחוזים ולהפוך את העסק למוביל שוק.
מתי לעשות תמחור למוצרים?
ניתוח כזה של תמחור המוצרים, של הריווחיות שלהם, לא יכול להיות חד פעמי. מחיר המוצר והעלויות העקיפות משתנה כל הזמן. גם מחיר המכירה משתנה כל הזמן, גם אם אתם חושבים שהוא קבוע, בפועל אתם נותנים הנחות לכל או חלק מהלקוחות.
לכן צריך שתהיה לעסק שלכם מערכת שבודקת ככל הזמן את התמחור של המוצרים, את הריווחיות מכל מוצר ומוצר. מערכת תמחור שמאפשרת לכם לסדר ולטייב כל הזמן את הקטלוג של המוצרים ובכך להרוויח יותר כסף.
דברתי פה על תמחור מוצר פיזי, זה שונה מתמחור של שעות עבודה. הרחבתי פה על תמחור שעת עבודה.