חייג: 054-4440045

חורים ברשת
טוחן מדיה
מישמיש בת ים
Toppik
טיפולית סיעוד
ארגונית
לוקומושן locomotion
ממי דר קריאייטיב
דף הבית » שרותים » יעוץ ארגוני » כיצד להעלות את שביעות רצון העובדים בארגון
 

כיצד להעלות את שביעות רצון העובדים בארגון

על הקשר בין שביעות הרצון של העובדים ובין הישגים בעבודה

קשר זה היה נושא למחקרים בתחום העבודה לאורך השנים. ההנחה הבסיסית היא ששביעות רצון של העובדים מובילה להתנהגויות חיוביות בעבודה, כגון יעילות ותפוקה גבוהה, הימנעות מאיחורים או היעדרויות, נטייה לקחת יותר אחראיות ועוד. עם הזמן, חוקרים מצאו גם קשר הפוך, כלומר שהצלחה ויעילות בעבודה גרמו לשביעות רצון של העובדים. נמצא גם שיש גורמים נוספים שמשפיעים על התנהגות וביצועים בעבודה, כגון ניסיון ומיומנות של העובד.

עם זאת, ברור שחוסר שביעות רצון של העובדים תגרום לירידה במוטיבציה וברצון של העובד להשקיע. הדבר יכול להתבטא באיחורים, היעדרויות, ירידה בתפוקה ובלקיחת אחראיות ואף להחלטה לעזוב את מקום העבודה. כמו כן, נמצא קשר חיובי בין בריאות נפשית ופיזית של העובדים לבין שביעות רצון במקום העבודה. מכאן, שמדד שביעות הרצון של העובדים בארגון הוא גם נושא אתי ומוסרי.

האחראיות האתית של הארגון לדאוג לשביעות רצונם של העובדים, גם מעבר לשיקולי רווח ותועלת כלכלית. מדד זה ישפיע גם על התדמית של בית העסק בקהילה, בעיני לקוחות או אנשי מקצוע שמחפשים עבודה בתחום.

 

 

גורמים שמשפיעים על שביעות רצונם של העובדים

את הגורמים שמשפיעים על שביעות רצון העובדים ניתן לחלק לשתי קטגוריות:

גורמים הקשורים לעבודה עצמה - באיזה מידה העובד נהנה ומרגיש סיפוק מהעבודה שלו, עד כמה הוא מרגיש שהוא עוסק בפעילות משמעותית עבורו, מידת האחראיות, מידת הגיוון, מימוש הפוטנציאל האישי, אתגר, תחושה של עצמאות, תחושת הישג ועוד.

גורמים חיצוניים במקום העבודה - תנאי עבודה, גובה השכר, בונוסים ותגמולים שונים (שי לחג, דמי הבראה, תווי קניה ועוד), מדיניות החברה, השקעת החברה בהתפתחות המקצועית (ימי עיון, השתלמויות ועוד), יחסים בתוך צוות העובדים ויחסים עם המעסיק, האווירה במקום העבודה, השקעת הארגון בתחום החברתי (למשל ערבי גיבוש לעובדים).

 

 

כיצד ניתן להעלות את שביעות רצונם של העובדים?

כמעסיק, קל יותר להשפיע על התחום השני הקשור לגורמים חיצוניים, אך חשוב לתת את הדעת לכל הגורמים ולשילוב ביניהם. על פני השטח, זה בעיקר תלוי בעובד עצמו האם הוא מוצא עניין וסיפוק בעבודה. עם זאת, ביכולתכם לוודא שקיימת התאמה בין העובד ובין התפקיד שלו. כמו כן, תוכלו להשפיע על מידת הגיוון, החופש פעולה והאחראיות שאתם מעניקים לעובדים השונים, מתוך הכרות עם היכולות והרצונות האישיים. קושי יכול להתעורר כאשר טיב העבודה עצמה היא מונוטונית או לא מאתגרת מבחינה קוגניטיבית.

בתחום השני, חשוב קודם כל לבדוק שאתם מספקים תנאי עבודה הוגנים בנוגע למספר שעות עבודה ביום, ימי חופשה וגובה השכר. בנוסף, כדאי שהעובדים ירגישו שאתם משקיעים בהם. זה יכול להתבטא בתגמולים שונים כגון שי בחגים או ביטוח בריאות מורחב לעובדים ולבני משפחתם. ההשקעה צריכה להיות לא רק חומרית אלא גם בתחום המקצועי- השתלמויות וימי עיון, וגם בתחום החברתי- סדנאות גיבוש עובדים או יום טיול לצוות לפחות פעם בשנה. במידה וישנם קשיים ביחסי אנוש בתוך הצוות כדאי להשקיע יותר מחשבה בתחום זה, למשל להזמין סדנאות תקשורת מקרבת אשר יעניקו לעובדים כלים בפתרון קונפליקטים. כדאי גם להשקיע ביחסים בין העובדים למעסיק - שיחות אישיות עם העובדים בהן תבדקו את הרגשתם במקום העבודה ובאיזו מידה הצרכים שלהם מקבלים מענה, הענקת פידבקים חיוביים ובמידת הצורך ביקורת בונה ועוד. חשוב שהעובדים ירגישו שהמעסיק רואה אותם ומעריך אותם.

כמו כן, חשוב ליצור אווירה חיובית ונעימה במקום העבודה: לשלב הומור, להוריד לחץ, לעודד סולידריות ותמיכה הדדית, לוודא שנשים מרגישות בטוחות ואינן חוות הטרדה מינית במקום העבודה ועוד.