חייג: 054-4440045

חורים ברשת
טוחן מדיה
מישמיש בת ים
Toppik
טיפולית סיעוד
ארגונית
לוקומושן locomotion
ממי דר קריאייטיב
דף הבית » שרותים » תוכנית עסקית » טיפים ליזם המתחיל בדרך לכתיבת תכנית עסקית
 

טיפים ליזם המתחיל בדרך לכתיבת תכנית עסקית

תוכנית עסקית טובה היא אבן היסוד שעליה נסמכת הפעילות המסחרית של כל חברה באשר היא. תכנית עסקית טובה ברורה המבוססת על משנה סדורה תסייע ליזם למפות את היתרונות והחסרונות של העסק שלו, להציב לעצמו יעדים ברורים המגובים בנקודות ציון לאורך הדרך – ואף לגייס משקיעים פוטנציאליים אשר יוכלו לעיין בתוכנית העסקית ולהכריע בדבר כדאיות ההשקעה לאחר שידלו ממנה את חזון החברה, היתרונות היחסיים שלה ביחס למתחרים – וכמובן שגם את צפי ההכנסות שלה. במאמר שלפניכם נציג מספר טיפים חשובים אשר יסייעו ליזם המתחיל בכתיבתה של תכנית עסקית מוצלחת.


התחילו עם חשבון נפש אמיתי


השלב הראשון בתהליך כתיבת תוכנית עסקית נעוץ ביכולת לעשות חשבון נפש מציאותי ככל הניתן עם המוצר או השירות שברצונכם לקדם – ולנתח בצורה הכנה ביותר את היתרונות והחסרונות שלו – וכן את היתרון היחסי של המוצר שלכם ביחס לשירותים או למוצרים שמציעים המתחרים. ברגע שתיפטרו מההטייה הסובייקטיבית והמובנת מאליה שגורמת לכם לראות אך ורק את היתרונות של המוצר שאתם מבקשים לקדם, תוכלו לבצע הערכה אובייקטיבית שתאפשר לכם למקד את תשומת הלב שלכם ביתרון היחסי של המוצר שלכם - בתכונה מסוימת של המוצר או השירות, בקהל יעד זה או אחר וכן הלאה. לשם כך, יהיה עליכם להסיר מעצמכם את הדעות הקדומות במטרה לראות את התמונה המלאה.


הציבו יעדים ברי השגה


פרק היעדים הוא אחד הפרקים החשובים והמהותיים ביותר בכל תוכנית עסקית באשר היא משום שהוא מציג בפני היזם עצמו ובפני שותפיו ומשקיעיו את הפוטנציאליים בעתיד את המטרות שלהשגתן יפעל העסק לכל אורך מחזור פעילותו. בהקשר הזה חשוב מאוד להקפיד על הצבה של יעדים כמה שיותר מציאותיים מפני שרק יעדים ברי השגה הנסמכים בתורם על ראייה מפוכחת של המציאות העסקית בכל רגע נתון הם אלה שיאפשרו לעסק לפעול ולהצליח לאורך זמן ולא להיכשל.
מהבחינה הזו כדאי להקפיד על חלוקתו של פרק היעדים לשני חלקים משניים: יעדי הטווח הקצר – והטווח הארוך. ברגע שתבחנו את ממד השגת היעדים באופן מדורג הרי שתוכלו לראות את התמונה המלאה ולבצע הערכת מצב ריאלית בכל רגע נתון. כך, למשל, אם אתם מקדמים מוצר חדש שטרם נחשף לשוק היעד שלכם הרי שבטווח הקצר ברור ונהיר הוא שיהיה עליכם להציב יעדים צנועים יותר וגם אם כמות הלקוחות בהתחלה לא תהיה גדולה כמו שציפיתם – אין זה אומר שנכשלתם.


פרטו כיצד יש בכוונתכם להשיג את היעדים שהצגתם


אחרי שמיפיתם את החוזקות והחולשות של המוצר שלכם, ניתחתם את קהל היעד ואת המתחרים – ואפילו הצבתם יעדים מציאותיים וברי השגה, הגיעה העת להבהיר, בצורה מפורטת ככל הניתן מה תעשו בכדי להשיג את היעדים הללו: לשם המחשה, פרטו באילו אמצעים שיווקיים תשתמשו, באילו רשתות חברתיות תקדמו את המוצר או השירות, כיצד ייקרא האתר הרשמי של החברה, האם יש בכוונתכם לשים דגש על טיפוח שגרירי מותג, ועוד. ככל שתהיו מפורטים יותר – כך תעשו עבודה טובה יותר.
ולבסוף, בפרק שיגלם את העלויות הכרוכות בהגשמת החזון שלכם דאגו לפרט את הרכבו המלא של כוח האדם אשר יידרש למשימה לפחות בשלב הראשון וזאת בכדי לא להרתיע את השותפים והמשקיעים הפוטנציאליים שלכם באמצעות תוספות מפתיעות שלא נלקחו בחשבון. למען הסר ספק, הניסיון מלמד כי עדיף שכל מי שנכנס אתכם לשותפות יקבל את כל הנתונים המלאים כבר בתחילת הדרך מאשר שיופתע במהלכה במהלך שעלול להוביל לקריסתה של השותפות כולה.